Det er lett å la seg begeistre av de siste ukenes massive motstand mot det nåværende regime i Egypt. Særlig fordi bare tanken i seg selv – på at det er sosiale medier som er den nye pådriveren for et mer åpent og demokratisk samfunn – er ytterst besnærende. Dessuten gir det håp med tanke på å bekjempe islamsk terrorisme at også muslimer (Tunisia, Jemen, Iran, Egypt, Jordan) er villige til å vise for all verden at de ikke vil finne seg i hva som helst, til tross for at de bor i land der åpenlys opposisjon kan medføre fengselsstraff, i verste fall dødsstraff, som f eks i Iran.
Problemet med Egypt og en rekke andre muslimske land med et sekulært statsstyre, er at ikke alle motstanderne av regimet er like demokratisk anlagt som dagens egyptiske (og tunisiske) demonstranter tilsynelatende synes å være. De vil ikke ha noen demokratisk stat, men en islamsk stat, tuftet på sharia. Hvilket i praksis vil si et islamsk diktatur der de demokratiske rettighetene vi tar for gitt – trosfrihet, ytringsfrihet og likestilling – vil være bannlyst.. Slike krefter er det president Mubarak og andre sliter med å holde unna. De ønsker ikke at fanatiske prester skal styre landet, slik som i Iran, derfor setter de også foten ned for f eks hijab og andre tildekkende plagg på skoler og i offentlige institusjoner. På den måten står president Mubarak frem som en beskytter av vestlige og humanistiske verdier, ikke en undertrykkende president som holder befolkningen i et voldelig jerngrep.
Første gang jeg var i Egypt (på midten av 1990-tallet) forflyttet vi oss fra sted til sted med politieskorte. Dette fordi islamistiske ekstremister hadde turister som mål for terroraksjoner. På denne måten søkte de (det gjør de også fortsatt) å ramme den egyptiske stat ved å ødelegge turistnæringen, en av landets viktigste. Det har de også for en stor del lyktes med. Egypt er blitt tatt av og på reiseselskapenes tilbudsregister, avhengig av hvor trygg man har ansett situasjonen for å være. Det eneste som er skråsikkert er at man som turist i Egypt aldri kan være 100 pst sikker, ikke så lenge som organisasjoner som Det muslimske brorskap eksisterer, som ønsker all vestlig innflytelse jevnet med jorden.
Dersom Egypt skal utvikle seg i en reell demokratisk retning, er det derfor ikke sikkert at det beste sjakktrekket er å fjernet president Mubarak. Sannsynligvis vil det være langt klokere på noe politisk lengre sikt – i hvert fall sett ut fra et vestlig ståsted – å hjelpe ham med å få satt i gang en reell demokratiseringsprosess, slik at åpenhetssøkende unge og utålmodige demonstranter ser at han mener alvor. Glipper makten i Egypt nå, vet vi med sikkerhet at Det muslimske brorskap står parat til å overta. Dermed vil det gå med Egypt som det gikk med Iran; tilbake til middelalderen.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10092002



68 kommentarer In " Egypt – for eller i mot president Mubarak? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
februar 6th 2011 at 19:45
Du er definitivt inne på noe vesentlig her. Hvem onde skal mann velge?
La oss nå si det slik; jeg tror folk flest, i hvert fall kvinner, vil få det langt verre enn de måtte ha det nå med Det muslimske brorskap ved makten.
På slutten av 1970-tallet støtte unge kvinner sjahens i Irans’ bekjempelse. Det tror jeg ikke de hadde gjort, dersom de hadde visst hva prestestyret ville føre til.
En demokratiseringsprosess må nok uansett til – og det er vel kanskje her Mubarak kan lastes for å ha vært noe slapp? Eller er det i bunn og grunn bare på grunn av generelt sett økonomiske dårlige tider folk klager?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 20:23
I hovedsak så er det nok det økonomiske,både i Tunisa og Egypt. Men det handler også om sensur og generell frihet. Når jeg var i Tunisia så opplevde jeg selv hvordan enkelte nettsteder var stengt. Bloggere blir fengslet dersom dem sier regimene imot.
Kom fra Ungarn idag….og her er det faktisk også slik, om bloggere,- 150.000,- får du i bot dersom du skriver negativt om regjeringen og den politiske situasjonen.
Det siste visste jeg ikke. De strammer altså til, i Ungarn også. De har for øvrig ikke hatt mange år i full frihet, dersom de overhodet har hatt det. Var det på 1990-tallet kommunistpartiet måtte pakke sammen? Og siden har byråkratene klagd på alle (de unødvendige) stillingene som forsvant.
Det gjelder tydeligvis å finne en balansegang mellom statlig styring og individuell frihet. Kanskje vi skulle dra til Davos og spørre Jens Stoltenberg?
Det er ikke så mange land som kjører den skandinaviske modellen med så mye relativ frihet og fellesgoder som vi tross alt har. Heller ikke USA, et land som vi tradisjonelt har sett opp til.
Jeg forvarer ikke mangelen på en demokratiseringsprosess i Egypt og andre muslimske land. Snarere tvert i mot. Spørsmålet er hvem som vil være best skikket til å lede den. Slippes islamistiske krefter til, blir vel samtlige nettsteder stengt på flekken (kanskje ikke de med islamsk innhold) og skautet tredd nedover hodene på samtlige hunkjønn, hva enten de vil det selv eller ikke.
Egypts befolkning vil, etter mitt syn, være best tjent med en sekulær regjering, en som (omsider) innser at sosiale media har medført at befolkningen må få noe mer spillerom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 20:45
Jeg tror det egyptiske folk faktisk kan være best tjent med et fortsatt Mubarak-styre; – da forutsatt gjennomgripende og reelle endringer i demokratiske rettigheter og arbeidsvilkår for “mannen i gata” så vel som Egypts kvinner.
Problemet er vel at overgangben til et demokratisk samfunn (slik vi kjenner det i Europa) kan være problematisk å få på plass i løpet av uker og måneder.
Ting tar tid, og store delerf av maktapparfatet må på skolebenken (eller skiftes ut) og lovverket revideres på en mengde områder. Samtidig skal Politi og Rettsvesen setet seg inn i praktiseringen av nye lover og regler.
I mellomtiden er så vel Egypt som de omkringliggende stater og verdenssamfunnet forøvrig best tjent med en stabil politikk i Midt-Østen.
Ting tar tid, men de kan godt få noen påminnelser, om enn ikke på en så skrekkinngytende måte som vi har sett de siste to ukene. De har nok vært litt trege, slik autoritære menn (og kvinner) pleier å være, når de misliker å gi fra seg kontroll.
Ellers heller også jeg til den oppfatning at Mubarak har vært mer til gavn enn til skade, både i forhold til den egyptiske befolkningen og verdenssamfunnet. Egyptere flest har i hvert fall ikke vært tjent med at islamistiske terrorister har prøvd å skremme turismen ut av landet, til det er det altfor mange mennesker som er avhengig av denne næringen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 20:59
Irans opposisjon , Mir Hossein Mousavi og Mehdi Karroubi for solidaritet med egypterne og tunisierne ber om en tillatelse for en stor demonstrasjon til iranske myndigheter.
takk
zohre
Vi får inderlig håpe at demonstrasjonene fører noe positivt med seg, det vil si at vi får bli vitner til reelle demokratiseringsprosesser og ikke bare et påskudd for islamske krefter til å overta makten og tvinge befolkningen i de respektive landene inn i et jerngrep a la Iran.
Lykkes de med dette, i f eks Tunisia og Egypt, vil det helt sikkert bidra positivt til en tilsvarende utvikling i Iran. Der var det vel sist en større motstand for ett (eller to?) år siden, som dessverre ble slått tilbake – og med svært uheldige konsekvenser (dødsstraff) for dem som ble utpekt som ledere og nøkkelpersoner. Presteskapet benyttet seg nok av anledningen til å gjøre det av med en rekke brysomme opposisjonelle, hva enten de hadde deltatt i demonstrasjonene eller ikke.
Derfor er kanskje Iran også slått noe tilbake, hva angår åpenbar motstand? Uredde mennesker som er villige til å ofre livet for det de tror på gror ikke på trær…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 21:13
I Egypt ropes ikke død over USA men, iransk myndigheter mener at å rope død over Mubarak er å rope død over USA.
Så den persiske gulfen kan ikke være en årsak til disse opposisjonene.
takk
zohre
Det er fordi iranske myndigheter ser Mubarak som en USA-vennlig mann. Og det har han vel heller ikke selv lagt skjul på.
Den persiske gulf står sikkert ikke bak demonstrasjonene, men det finnes islamistiske krefter (terrorister/frihetsforkjempere) som garantert vet å vite hvordan de kan få utnyttet dagens kaos til sin fordel. Angrep og sabotasje fra disse kanter er ikke noe nytt i Egypts historie. Det kan imidlertid utvikle seg til en tragedie for landet, dersom de skulle komme til makten. Da vil vi i så fall kunne få et nytt Iran.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 21:27
Nei.
Mubarak en USA-vennlig mann og Ali Khamenei en iransk politiker og åndelig leder som ønsker død over USA og Israel opptrer på samme måte .
Vel, her er gåten.
takk
zohre
Om enn på hver sin side av konflikten. Det er ikke så mye gåtefullt i det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 22:47
Jo, så har Mubarak bedre støtte enn Ali Khamenei ?
Og hvis nei så en gjensidig velvilje mellom sunniislam og sjiaislam som er mest akktuele.
Det vil si at det sanne islam liksom en gjensidig velvilje mellom Islam og USA er mest akkuele.
Enig ?
takk
zohre
Jeg tror ikke vi skal blande religion inn i politikken. Det er samrøren som viser seg å være skadelig. Egypt har prøvd å holde det offentlige rensket for religiøse påbud og forbud. Og slik bør det fortsatt være. Det tror jeg de kommer lengst med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:05
Tydeligvis ser ikke det Egyptiske folk slik på situasjonen.
Jeg vet altfor lite om Egypt til å snakke om dette. Jeg følger likevel med på hva som skjer der nede nå.
Men; jeg registerer hvor dette skjer. Først Tunisia og nå Egypt. Ser vi ikke en “trend” her? Begge landene har lang fartstid som turiststed. Moderne og forholdsvis åpne land, med utsyn til resten av verden. Det hviskes om andre land som står brevid med argusøyne på hva utfallet blir i Egypt.
De egyptiske demonstrantene er ingen homogen masse. En del av tiden har gått med til å sloss mot hverandre. Og hvem kan tenkes å stå bak provokasjoner for å få landet opp i en drømmesituasjon av lovløshet og kaos? Kanskje de samme som i tiår har forsøkt å ramme regimet gjennom terroraksjoner?
Trenden er, som du sier, moderne og åpne turistland. Men bakom lurer islamistene. Det gjelder i hvert fall i Egypt. Turoperatørene vil vel helst tie om det, men sannheten er at turister har vært utsatt for terroraksjoner i en årrekke. Det har ikke rammet norske turister, derfor har det heller ikke vært skrevet så mye om det i norske aviser. Men det har gått med en del busslaster med bl a tyske turister.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:08
@Viljen
Iransk myndigheter mener at USA sitt nærvær er den eneste årsaken til disse masse demonstrasjonene.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:15
Iran kan mene hva de vil, Zohre. De står vel for tur de og, og bruker anti USA taktikk for å unngå trøbbel utenfor egen stuedør.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:18
@Viljen
Niks . Frihet eller den persiske gulfen som skal binde sunniislam og sjiaislam mot USA og Israel.
Derfor Iran spiller en viktig rolle.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:20
Kanskje @ er unødvendig ?
Fordi bare kan refereres i selve kommentaren din Viljen
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:23
Mubarak og Egypt har i lang tid mottatt penger fra USA for at de skal sörge for fred med Israel og ikke utvikle seg demokratisk og derved undertrykke egypterne. Jeg sier bare : Gjör det samme som de gjorde i Romania, dra ham ut for döra og skyt ham.
Det synes jeg absolutt ikke han har fortjent.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:24
Yess
Jeg bruker aldri @ når jeg snakker til en annen blogger. Holder lenge med nick!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:26
Det er arbeid Egypteren ser ut til å sette øverst på “ønskelista”!
Hvilket egypteren har til felles med tunisieren, spanjolen, grekeren, italieneren og sikkert også flere nasjonaliteter. Problemet synes å være høye relativt godt utdannete ungdomskull. De finner seg ikke å bli holdt i passivitet.
Det er noen år siden jeg sist var i Egypt, men den gang syntes de å være flinke til å dele på det arbeidet som var. Jeg kan jo bare snakke for service- og turistnæringen. Den ble imidlertid, i henhold til våre begreper, utført på en svært ressurskrevende måte. Det er ikke mange steder, annet enn i Egypt, at jeg har opplevd at det er fem personer involvert i å servere en coca cola. En person for hver operasjon. Ta i mot bestilling, slå inn på kassaapparatet, finne frem flasken, finne frem glass, servere og ta i mot betaling.
I motsetning til i Norge, syntes man i Egypt å fordele det arbeidet som var på flest mulig mennesker. Da ble det en liten skilling til alle, fremfor en krone til den som eide cola-flasken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:27
Etter som står det ved medier i muslimske verden så fattigdommen og analfabetisme forårsakes av USA sitt nærvær ved rikdommen til muslimene ergo disse masse demonstrasjonene pågår.
takk
zohre
En sak har alltid minst to sider. En annen side ved samme sak er også at rikdommen i disse landene er meget skjevt fordelt. Noen få velter seg i luksus mens altfor mange lever i fattigdom. Hvorfor vil ikke de rike dele mer med de fattige?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:31
Du morsomt din Viljen hehehe og din klok.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 6th 2011 at 23:52
palestinerne ved Gaza demonstrerer mot Mubarak men, den rivaliserende Fatah-bevegelsen støtter Mubarak .
Vel, USA eller Israel er ikke så avgjørende enn ønske om en utviklingsprosess.
Det muslimske brorskap ved Egypt støttes av Hamas så.
takk
zohre
Ingen av landene er tjent med regimer som er mer opptatt av begrensninger enn muligheter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 00:11
Iran; tilbake til middelalderen
_________
Iransk myndigheter mener at en stor demonstrasjon kommer til å jage vekk USA og Israel ved midtøsten og den persiske gulfen. Den dagen at millioner av muslimer i den arabiske liga demonstrer så ingen kan gjøre noe annet enn bare å forlate oss , forlate hele vår rikdomm.
Khamenei sier at den dagen er lovend.
takk
zohre
Hva med litt mer globalt samarbeid?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 00:26
Det muslimske brorskap ved Egypt er en alternativ mellom iransk myndigheter og
det kristne demokratene ved Tyskland.
takk
zohre
Det muslimske brorskap er farlig for alle andre enn sine egne medlemmer. Dette fordi de er mer opptatt av å begrense andres realiseringsmuligheter enn å fremme fri tenkning og naturlig (positiv) utvikling.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 00:33
Jeg oversetter BBC , og persiske medier om
Egypt og da nyhetene er annerledes .
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 00:51
Mubarak og Barack Obama har en felles navn som Barack og betyr “bravo” så Mubarak er
Umubarak sier Khamenei.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 01:08
Målet er Israel og USA men, iransk myndigheter må ta det med ro og ikke nevner nå noe navn av USA og Israel inntil da alle muslimer er blitt enige med hverandre så Egyt utenriksminister er sur på Khamenei.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 18:05
Staten Kuwait er et land i Midtøsten, det grenser til Irak og Saudi-Arabia og nå de også demonstrerer.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 21:25
Egypt og problematikken der er det lett å synse om for oss her på berget. Jeg har reist gjennom Egypts mest fattige steder, hvor det har vært 90% analfabetisme. Et diktatur som holder folket nede vil på et eller annet tidspunkt stå for fall. Man kan bare håpe på at bedre krefter overtar slik at det Egyptiske folk får vokse og at de neste generasjonene som vokser opp vil få bedre muligheter.
Dagens unge har det allerede bedre enn foreldregenerasjonen ved det at flere enn før har fått anledning til å utdanne seg. Det er imidlertid ikke nok. De trenger også noe (fornuftig) å bruke den til. Arbeidsplasser er i så måte et problem, slik det også er andre steder.
Fordelen med Mubarak (og hans likesinnede) er at de har klart å holde islamistene på avstand. Ulempen er vel at han ikke har fått tilpasset regimet til den mer velutdannete ungdommen som nå er blitt voksne, de både forventer og krever mer enn sine foreldre.
Sånn sett er det vel på tide at Mubarak overlater stafettpinnen til yngre krefter (han er jo også en gammel mann), likevel kanskje i hans ånd, slik at ikke konservative islamistiske krefter får slippe til og kjøre landet tilbake til middelalderen. Det vil de færreste tjene på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 21:32
På grunn av Egypt og Tunisia , iransk opposisjon og irans myndigheter er på talefot.
Rafsanjani , Han tjente også som president i Iran fra 1989 til 1997. I 2005 forsøkte han å vinne en tredje periode i embetet, men tapte i den andre valgomgangen for borgermesteren i Teheran, Mahmoud Ahmadinejad i presidentvalget…
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 22:40
På grunn av Israel så den iranske opposisjonen får ikke lov å ha solidaritet med egypterne . Irans myndigheter mener at de må rope død over Israel .
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 7th 2011 at 22:55
Uenighet om å rope død over Israel nå eller seinere skaper en strid mellom muslimer.
Iran sier nå og alltid.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 00:08
Hvorfor vil ikke de rike dele mer med de fattige?
________
Så derfor iransk revolusjon ble rettet mot USA , det vil si angsten av denne supermakten forårsaker en rik og en fattig og analfabet.
Og nettopp da Egypt og den arabiske liga nå er diskusjonen.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 18:31
Jeg er egypter, og stusser virkelig over dere som ikke vet noe om hjemlandet mitt og babler om alt og ingenting. Hva vet du om Egypt egentlig? Du bor i et lite land i norden og tror at fordi du får cnn og bbc i canal digital pakke at du vet alt om midtøsten. Skjerp dere. Mubarak er en drittsekk, løgner, tyv, tyran og har undertrykket folket og ytringsfrihet i over 30 år. Hvis du ikke har greie på det du snakker om, så er det bedre å ikke komme med sånne påstander. Egypt er hjemlandet mitt og ikke ditt. At jeg demonstrer og vil at Mubarak skal gå av, har du noe ingenting ting med å gjøre. Vesten er bare egoistisk og vil ikke at denne dritsekken skal gå av fordi de er redde for deres interesser i midtøsten, særlig at han er alliert med USA og Isreal. Slutt å bare tenke på dere selv. Vi lider i midtøsten. Dere har det alt for bra her i Norge, og sytrer for det!!!!!!!! Hver gang et lanf krever sitt rett til frihet i midøsten, kaller dere det landet “en ny Iran”. Er det bare dere i Europa som er mennekser og har rett til frihet????
Selv om jeg er norsk og for det meste bor i Norge betyr ikke det at jeg ikke har bodd andre steder eller ikke kjenner til forholdene andre steder. Man kan ha en formening om forholdene i Egypt, selv om man ikke er egypter. Utlendinger kan også ha en formening om Norge, selv om de ikke er etnisk norske.
Når det gjelder de egyptiske demonstrasjonene, så har de vært arrangert både for og i mot Mubarak. Han har nok sine tilhengere, selv om motstanden synes massiv. Uansett om president Mubarak er en drittsekk eller ei, så har han klart å holde islamistiske ekstremister unna, han har sørget for en viss grad av et åpent samfunn, selv om Egypt langt fra er noe demokratisk land i skandinavisk forstand. Det er det heller ikke mange land i verden som er.
Mubarak burde selvfølgelig ha skjønt tiden og ånden langt tidligere, men hva er alternativet? Hvilket regime vil egyptere flest ha? Jeg tenker særlig på dette du sier om ytringsfrihet; husk at i de fleste arabiske land er den minimal.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 18:34
@Egypter
Hamas støtter Mubarak og du forstår arabisk vel, da du vet hva det betyr.
Her muslimer må bli enige .
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 18:39
@Egypter
korreksjon :
Den rivaliserende Fatah-bevegelsen støtter Mubarak .
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 18:43
Vi vil at han skal gå av skjønner du, vi unge egyptere er lei av å ha den samme presidenten og den samme korrupte politikken i over 30 år. Vi driter i hva dette har å si for utenrikssaker. Vi vil ha det bra i vårt eget hjemland, ha ordentlige skoler, sykehus, jobb muligheter til de fleste, bedre sosial nettverk, sosial rettferdighet, ikke korrupt folketing. Helt sånn basic ting som folk i Europa har fått for mange år siden og nytter mens vi leider og har det dritt i midtøsten Dere skjønner ikke altså!!!!Ikke kom nå og dikt oss hvordan vi skal ha det, det er bare egyptere som har lov til å bestemme og ikke dere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 18:46
Jeg er egyptisk muslim og har ikke noe imot å stemme for en krisitn klokk egyptisk president. Så lenge han jobber bra for folket mitt og hjemlandet mitt Egypt som jeg elsker over alt på jord! Vi egypter setter landet vårt høyere enn alt skjønner du. Mubarak kan dra to hell!!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 18:48
Hverken Iran eller Palestina kan bestemme over Egypt så.
Hamas støtter Saddam hussein men, nå de er mot Mubarak så Iran er uro.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 19:20
Jeg tror turismens enorme betydning vil føre til et åpent regime uten sterke konservative krefter. Egypt trenger å være utadvent, åpent og velsignet av vestlige land som tilfører landet arbeidsplasser (kapital). Ting vil nok ta tid, men jeg ser ingen grunn til å svartmale fremtiden.
Det å være turistland er ikke ensbetydende med at landet er demokratisk. Ei heller åpent og utadvendt. Ta f eks Thailand, selve smilets land. Der barker de sammen med jevne mellomrom. Og nesten like ofte kupper militæret makta. Og alle frykter hva som skjer den dag den sittende kongen dør.
I Egypt blir turistene beskyttet av bevæpnet politi/militære. Turister er mål nr 1 for islamister som ønsker å ramme regimet ved å skremme vekk turister. Hvorvidt man virkelig er ønsket som turist i Egypt, kan man derfor spørre seg om. Mubarak og hans kumpaner vil ha oss der. Men hvor mange andre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 19:45
Egypt trenger å være utadvent, åpent og velsignet av vestlige land!
såpass ja, vi må slikke ræva til vesten liksom for leve i dette livet
Det egyptiske folket er ressurs i seg selv!
Det egyptiske folk lever også i stor grad av turister. For øyeblikket er denne inntekstkilden tørket inn til en ørken like tørr som Egypts sand. Hvor lenge kan Egypt holde ut med det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2011 at 20:33
Jeg blir helt grenseløst provosert av de av mine landsmenn, og andre i vesten, som ønsker at Mubarak skal bli sittende. Det viser en helt ufattelig arrogant holdning. Skulle den samme logikken – at utfallet av en frigjøring fra tyranni innebærer en risiko for at ting skal bli verre – ha blitt brukt på våre vestlige revolusjoner, da hadde INGEN AV DEM funnet sted.
Den egyptiske demokratibevegelsen er en modernistisk bevegelse. Argumentet om at Mubarak demmer opp for enda skumlere krefter enn han selv er syltynt, og et argument vi aldri ville brukt hvis det var vår skjebne, vårt land og våre liv det handlet om.
Mubarak er en tyrann. Det har ikke vært frie valg på 30 år. Korrupsjon og kameraderi florerer. Yngre mennesker har konsekvent blitt utelukket fra innflytelsesrike posisjoner. Hvis vi ikke sttter demokratiforkjemperne gjør.
Det som nå skjer på Tahrir Square, i Kairo og Alexandria, Tunis, Yemen, Jordan, og andre steder i verden hvor tyranner har fått styre med vestens støtte i generasjoner må applauderes. Ungdom, eldre, kristne og muslimer på tahrir Square gir meg i hvert fall mer tro på mennesket enn mange av mine landsmenn.
Vi får inderlig håpe at demonstrasjonene medfører positive endringer og reell frihet for landets borgere. Jeg tror de fleste av oss som ytrer oss om temaet ønsker det. Det er slik vi har det bl a i Norge. Og det er slik vi ønsker at det skal bli også i andre land i verden der demokratiet står svakt.
Men, jeg husker godt hva som skjedde i Iran i 1979. Jeg hadde tilfeldigvis også en iraner som nabo på dette tidspunktet. Han var så glad og opprømt da Khomeini overtok makten etter at sjahen var blitt styrtet, for nå skulle det bli frihet i Iran. Hverken han eller jeg skjønte eller hadde noen forutsetning for å skjønne hva som kom til å skje. Vi trodde begge at nå skulle Irans folk frigjøres fra tyranniet.
Med bl a disse erfaringene i bagasjen er jeg derfor ikke 100 pst sikker på om det virkelig er demokratiet som er på anmarsj i Egypt. Vi kjenner faktisk ikke til noen islamsk stat som også er demokratisk. Egypt vil i så fall bli den første. Det spørs om politikerne har nok erfaringsgrunnlag til å kunne gjennomføre det, enn si ønske å gjennomføre det. Hvorfor har de i så fall ikke gjort det før? Hva frykter de? Dernest har vi de kreftene som er uttalt antidemokratiske som lurer i kulissene. F eks hæren eller en islamistisk gruppe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 00:35
Egentlig er det litt merkelig å tenke på at Egypt for mellom 3000 og 4000 år siden hadde et tilnærmet demokrati, dersom man ser bort fra slavhold, som også fungerte slik at man kunne selge seg selv til slave om man fant det nødvendig.
Kvinner sto likestilt med menn og kunne gå til rettsak mot menn som motsatt.
Ekteskapsinngåelse var ikke religiøst betont, men som en kontrakt, enten muntlig eller skriftelig.
Det kvinner brakte inn i ekteskapet kunne hun ta med ut ved ekteskapsbrudd. Og begge hadde lik rett til å forlange skilsmisse.
Det ble betalt underholdningsbidrag etter visse kreterier.
Kvinnene kunne arbeide ute, og mennene inn, feks med spinning og andre yrker.
Der var ingen religiøse kleskoder.
Alle de forskjellige gudetroene var blit samlet til en Gud, solskiven.
Dermed oppsto heller ingen regeliøse motsettninger som vi ser i dag.
Så selv om demokratiet har utviklet seg siden den gang, og blitt mer detaljert, er jo hovedgrunnen til demokratiet, at man dermed får demmet opp for de negative kreftene som på sikt vil etterlate landene i en ruinhaug.
Også Egypt ble rammet av prestestyre under
Ramses 3, ved at de fikk overta en god del midler.
Dermed ramlet strukturen i samfundet sammen.
Det samme kjenner man fra Mayakulturen og andre steder.
Så at demokrati som sådan, skulle være noe å frykte, der fattig og rik får anledning til å si sin mening uten frykt for liv og helse, skulle jo ikke være et problem.
Med untak av de som mener å miste den personlige gleden av å kunne underkue andre mennesker.
Og da er der ingen grenser, hverken ved religioner eller våpen.
Jeg tror nok faraoenes Egypt var langt mindre demokratisk enn dagens Egypt. Farao var enehersker med uinnskrenket makt. Kvinner hadde ingenting å si utenfor hjemmet. Innflytelse var avhengig av personlig rikdom. Forskjellen på rike og fattige var stor. Selv nevnte du slavene.
Dersom man kan definere et samfunn som demokratisk, der ca 10 pst av borgerne er likeverdige med hverandre, var faraoenes Egypt sikkert relativt demokratisk. Det samme gjaldt Athen, det vestlige demokratiets arnested. Det var heller ingen demokratisk bystat etter våre begreper.
Velstående menn hadde det sikkert rimelig bra, slik som nå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 08:12
Mens regimet i Egypt sier de har innledet samtaler med opposisjonen, blir faktisk demokratiforkjempere og journalister arrestert. Det er DET regimet dere vil skal bli sittende. Amnesty hevder så mange som 10000 kan være arrestert til nå. 300 er drept. Tusenvis er såret. Hvis regimet klarer å innføre en full medieblokkade vil tallene garantert øke. Men, støtten til mubaraks terrorregime bør vel ikke overraske. Mange heia jo på DDR også.
Det er ikke det samme å si at Mubarak bør bli sittende som å vurdere farene som truer i den kaotiske situasjonen Egypt befinner seg i nå.
Og dersom du leser hva jeg skriver, så vil du også se at jeg håper det skal gå riktig vei. Men, jeg er slett ikke sikker. Det vil i så fall bli den første islamske stat som vender seg mot Athen, demokratiets arnested, og ikke Mekka.
Vi kan i hvert fall håpe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 18:43
Omar Suleiman ,er en egyptisk politiker og militær. 29. januar 2011 ble han innsverget som Egypts visepresident, advarer statskupp ved Egypt.
takk
zohre
Pr i dag virker det ikke som om det sittende regimet vil gi fra seg makten. Det synes heller som om de (omsider) har fått summet seg og har utformet en strategi for å slå demonstrantene tilbake.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 19:11
Danny Ayalon, viseutenriksminister i Israel sier det er ingen forbindelse mellom uroene i den arabiske verden og forholdet mellom Israel og Palestina i en reaksjon til Storbritannia utenriksministeren William Hague.
takk
zohre
Det synes i hvert fall som om uro er smittsomt. Det så vi også da Øst-Europa raknet.
Nå lengter imidlertid mange tilbake til den gode gamle kommunisttiden. Da var det i hvert fall orden på ting og man slapp både å tenke og ta ansvar for seg selv. Bare man visste å innordne seg, gikk alt bra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 19:41
Demokrati er en europeisk oppfinnelse, og den har noen grunnforutsetninger som innfris for å fungere:
Ytringsfrihet, trosfrihet, politisk frihet og næringsfrihet. De 3 første har vært mangelvare under Mubarak, og delvis den 4. også.
De 7 mill. kristne er hundset og må ta til takke med drittjobbene. F.eks. slaktet man alle griser i forfjor, og dette måtte de kristne kopterne ta tapet med. Mange er fattige, mangler skolegang og jenter kidnappes, voldtas og tvangsgiftes av muslimske menn.
Og muslimer har forbud mot å skifte religion
Det skal noe til å få det verre enn det har vært – det muslimske brorskapet har utnyttet sin makt maksimalt inntil nå. Heia ungdommen!
Det er ikke sikkert de vet hva de gjør. Det kan godt være at de vil få det verre enn de har hatt det til nå hva angår reell frihet – på den annen side, hva skal de gjøre annet enn å protestere?
Man burde kanskje ha organisert deg noe bedre først. Slik at man visste hva man ville og hadde en plan for hvordan oppnå dette. Nå virker det som om det viktigste er å få ut frustrasjon og denge/henge en syndebukk. I dette tilfellet presidenten, som kanskje har gjort mer bra for Egypt enn dårlig, dersom man veier det ene opp mot det andre. Om resultatet totalt sett vil bli positivt eller negativt, skal ikke jeg uttale meg om. Men man kan jo alltids spørre seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 19:48
@Noamish
Den arabiske verden og Iran mener at Israel og USA må forlate midtøsten og den persiske gulfen deretter skal de ha med fattigdommen , analfabetisma og det sanne islam.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 20:16
Sultestreik ved Suezkanalen i Egypt mellom Middelhavet og Rødehavet og fortsettelse på demonstrasjon ved Tahrir-plassen i Egypt.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 20:58
Storbritannia utenriksministeren William Hague ber til Jemen , er en republikk på den arabiske halvøy å ta alvor over Al-Qaida.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 21:31
Nawal El Saadawi den Egyptiske feministiske forfatteren er ikke bekymret over Det muslimske brorskap. Og ber alle å støtte det egyptiske folket mot Mubarak.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 22:28
Tahrir-plassen
Tahrir ( Frelse ) uttales nesten lik på mange språk siden er det et arabisk ord og det kan ikke forandres.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2011 at 23:45
Massehenrettelsene i Iran forårsaket en forsinkelse for egypterne som ønsker Mubarak sin avgang.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2011 at 10:58
“Nå virker det som om det viktigste er å få ut frustrasjon og denge/henge en syndebukk. I dette tilfellet presidenten, som kanskje har gjort mer bra for Egypt enn dårlig, dersom man veier det ene opp mot det andre.”
Nå er du moralsk sett fullstendig på viddene. Apologismen lenge leve…
Jeg anbefaler at du leser Robert Fisk’s siste spalte i The Independent: Hypocrisy is exposed by the winds of change – there is nothing like an Arab revolution to show up the hypocrisy of your friends.
Du finner den her:
http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/fisk/hypocrisy-is-exposed-by-the-wind-of-change-2209881.html
Takk for linken Jeg har lest den. Legg merke til at jeg aldri har påstått at det er best for egyptere å leve i en tyranns jerngrep. Jeg håper at et reelt demokrati vil vinne frem, men jeg nærer likevel noe tvil om det rent faktsik vil skje. Dette fordi det finnes så mange udemokratiske krefter i sving i Egypt, krefter som er langt sterkere enn demonstrantene. Vi kan begynne med å nevne hæren. Hvem støtter hæren? Aner de en mulighet for å overta makten for sin egen del? Hvor hen i kulissene lurer islamske ekstremister? Og hva vil president Mubarak eventuelt finne på, dersom han får det for seg at nok får være nok. Nå kommer jeg til å knuse dem som ikke går hjem frivillig og begynner å passe sine egne saker.
For øvrig har moral ingenting med en opptelling av henholdsvis positive og negative tiltak for Egypts økonomi, velferd og demokratiske utvikling. Legg også merke til at jeg skriver Kanskje, dette fordi jeg ikke sitter med facit.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 11th 2011 at 19:07
Iran mener at Islam jager vekk vesten akkurat som Mubarak ble jaget vekk.
Det muslimske verden begynner med det arabiske verden.
takk
zohre
Islam kan jage vekk hvem som helst. Ingen liker å få hodet og hender kappet av før man blir hengt før soloppgang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 11th 2011 at 19:09
Israel sin ambassade ble stengt ved Egypt.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 11th 2011 at 19:31
http://www.youtube.com/watch?v=tD4rhqU4Aoc&feature=related
takk
zohre
Takk for linken.
Rituell arabisk homsedans?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 11th 2011 at 21:28
http://www.youtube.com/watch?v=1J7N1OsQFXc&feature=related
Det sanne islam er ikke det samme som å få hodet og hender kappet av før man blir hengt før soloppgang.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 12th 2011 at 20:54
Iran sier at USA må også vente på revolusjonene ved Saudi-Arabia og Jordan.
takk
zohre
Iran har alle gode grunner til å skjelve i kjortlene. Dersom det virkelig viser seg at et mer demokratisk/folkelig regime tvinger seg frem i en rekke araberstater, så vil det være en seier for hele verden, ikke bare for foket som bor i landene. Enda viktigere; vi i Vesten vil se at muslimer er som “folk flest”, de støtter heller ikke diktaturer. På den måten vil vi alle også forhåpentligvis kunne stå samlet for å nedkjempe alle former for diktatur.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2011 at 19:43
Helt enig, så Iran tenker bare på SJIAISLAM som er nær til å falle ned.
Støtt det sanne islam vær så snill .
takk
zohre
Zhore, jeg skal være med på å støtte enhver religion som er menneskevennlig, dvs lar enkeltindividene få lov til å utfolde seg.
Når det er sagt, så er det viktig at alle demokratiske krefter står sammen, uansett religion og kjønn. Som mennesker burde alle være likeverdige i kraft av at de er mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2011 at 20:11
En takk til blogghore.
takk
zohre
Du mener DD?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2011 at 20:14
NEI.
Jeg mener da ordet hore .
takk
zohre
Jeg tenker selvfølgelig (bare) på den boken som jeg har skrevet om blogghoreri.
Ellers
Takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2011 at 20:18
whore
WordPress
takk
zohre
WordPress er vel sannsynligvis det riket mange av oss flykter til, når VG ikke lenger vil vite av oss. Kanskje vi heller burde ha meldt oss inn i VG Vektklubb, med tilgang til vår egen personlige VG VektKlubbBlogg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2011 at 21:00
Ahore Bhore Chore Dhore Ehore Fhore Ghore Hhore Ihore Jhore Khore Lhore Mhore Nhore Ohore Phore Qhore Rhore Shore Thore Uhore Vhore Whore Xhore Yhore ZHORE Æhore Øhore Åhore
takk
zohre
Dette kalles ellers “å hore”. Samlebetegnelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 14th 2011 at 20:49
Iran idag :
http://www.youtube.com/watch?v=ueRB8ixg394&feature=player_embedded
takk
zohre
Takk for linken. Jeg har hørt at det har vært (nye) demonstrasjoner der i dag. Vi får jo håpe at de fører frem, i hvert fall på sikt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 14th 2011 at 20:50
Iran idag :
http://www.youtube.com/watch?v=resdmP5s_F4
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 14th 2011 at 20:52
Iran idag :
http://www.youtube.com/watch?v=gLx8obNw1kI&feature=player_embedded
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 14th 2011 at 21:50
“Mubarak, Ben ali, Now its time for Seyed Ali” (khamenei)
http://www.youtube.com/watch?v=hxFGFEAhbkE
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 15th 2011 at 18:01
Karroubi og Mousavi må henrettes sier de på
Det iranske Stortinget
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zMPW9fZQ1pA
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 15th 2011 at 18:16
Irans myndigheter skal henrette det sanne islam.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 24th 2011 at 08:45
Forholdet mellom Iran og Libya ( Libya ble den 22. februar 2011 kastet ut av Den arabiske liga ) ? er blitt kraftig forverret på grunn av Musa al-Sadr Iraner-libaneser
sjiaislam leder som forsvant i august 1978.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 24th 2011 at 13:08
Jeg har merket meg at det er sterke krefter i bevegelse for å gjøre Egypt til en islamsk stat styrt etter “strenge sharialover”.
Det kommer nok til å gjøre underverker – ikke minst for Egypts turistinntekter!
Selv om overskriften min er (noe) utdatert – Mubarak er over og ute for lengst – så er ikke innholdet det. Mubarak regjerte i de militæres ånd og med deres støtte – og det er de militære som sitter med makten nå, mens diverse fraksjoner strides om makten.
Jeg har bitt meg merke i at Egypt ønsker å gjenoppta sin tidligere kontakt med Iran, fjerne seg mer fra Israel og USA og la religiøse elementer få slippe til i regjeringen.
Så spørs det hvilken vei det går. Sett fra et vestlig synspunkt, ser det ikke bra ut. Og hva så med alle de unge kvinnene som deltok med iver og lyst under demonstrasjonene? Tvunget inn under sløret på samme måte som kvinnene i Iran ble det? Den tvangstrøyen slapp de i hvert fall unna under president Mubarak. Samt at de fikk slippe til i samfunnet for øvrig.
Og hva med turistinntektene? Vil turistene vende tilbake til et Egypt som blåkopi av Iran? Neppe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende